Nebezpečné veci
Ste účastníkom prepravy nebezpečných veci?
Určite áno, nebezpečné veci sú látky/zmesi, predmety/, ktoré svojou povahou a vlastnosťami môžu ohroziť zdravie a životy ľudí, negatívne pôsobiť na životné prostredie a spôsobiť materiálne škody.
K nebezpečným veciam patria: farby, laky, riedidlá, šľahačka v spreji !!!, alkoholické nápoje, parfémy, čistiace prostriedky – teda vecí, ktoré máme všetci bežne v domácnostiach. Patrí sem ale aj batérií a aj preprava lítiových batérií, či už sú zabudované v zariadení (mobily, notebooky, tablety, akumulátorové náradie, vozidlá aj kolobežky na elektrický pohon) alebo prepravované samostatne…
Každý druh dopravy má svoj vlastný predpis na prepravu nebezpečných vecí. Všetky ale vychádzajú z OSN Odporúčaní pre prepravu nebezpečných vecí (Orange book) z ktorých je vo všetkých druhoch dopravy prevzatá klasifikácia nebezpečných látok.
Cestná preprava nebezpečných vecí – Dohoda ADR
Dohoda o cestnej preprave nebezpečných vecí (ADR) sa vzťahuje na medzinárodnú prepravu nebezpečného tovaru cestnou dopravou v 54 zmluvných štátov Európy, Ázie a Afriky (Uganda, Nigéria). V členských štátoch Európskej únie sa vzťahuje aj na vnútroštátnu dopravu. Aktuálne znenie Dohody ADR nadobudlo platnosť 1.1.2025 a nahradí vydanie z roku 2023. Aktuálne znenie má platnosť do 31.12.2026 a na základe všeobecného prechodného opatrenia sa ustanovenia vydania z roku 2025 budú môcť uplatňovať do 30. júna 2027.
- Definuje látky, ktoré je zakázané prepravovať cestnou dopravou a pre ostatné nebezpečné veci určuje podmienky, za ktorých je možné prepravu nebezpečných vecí po ceste uskutočniť.
- V dohode sú stanovené požiadavky na balenie a označovanie kusových zásielok, požiadavky na nakládku, vykládku, manipuláciu s tovarom, požiadavky na plnenie a vyprázdňovanie cisternových vozidiel, prepravu a označovanie vozidiel, konštrukciu vozidla, určuje obsah prepravných dokladov.
- Medzi ďalšie požiadavky patrí povinná výbava vozidla (protipožiarna, na vozidlo, pre každého člena osádky), ktoré sú vymenované v Písomných pokynoch.
- Požiadavky na účastníkov prepravy: Odosielateľ, Dopravca, Príjemca aj vedľajších účastníkov prepravy.
- Povinnosť menovať bezpečnostného poradcu.
- Školenia vodičov ADR.
- Školenie „nevodičov“ – osôb, ktorých činnosti súvisia s prepravou nebezpečných vecí.
- Zoznam nebezpečných vecí – Tabuľka A.
Námorná preprava nebezpečných vecí – IMDG Code
Uplatňovanie ustanovení Kódu IMDG (International Maritime Dangerous Goods Code) sa stalo povinným na základe Medzinárodného dohovoru o ochrane ľudského života na mori (SOLAS) a Medzinárodného dohovoru o zabránení znečisťovania z lodí (MARPOL 73/78). Cieľom IMDG kódu je harmonizovať bezpečnú prepravu nebezpečného tovaru s ostatnými druhmi prepravy tovaru a zabrániť znečisťovaniu životného prostredia.
- Určuje podmienky, ktoré nebezpečné látky je možné a za akých podmienok prepravovať námornou dopravou.
- Pravidelne aktualizovaný, v roku 2025 je možné používať novelu 41-22, ktorá bola platná na rok 2024 s prechodným obdobím od 1.1.2023 - 31.12.2023 a 1.1.2025 – 31.12.2025. V roku 2025 je zároveň možné uplatňovať ustanovenia novely 42-24, ktorá je platná na rok 2026 s prechodným obdobím od 1.1.2025 – 31.12.2025 a 1.1.2027 – 31.12.2027.
- Požiadavky vzťahujúce sa na balenie, označovanie, manipuláciu, skladovanie (na palube alebo v podpalubí), segregáciu (oddelenie od ostatných tovarov nachádzajúcich sa na lodi) a reakcie na núdzové situácie (nehoda, požiar nebezpečných vecí).
- Školenie „pobrežného personálu“: osoby, ktoré klasifikujú nebezpečné veci, balia, označujú, nakladajú alebo vykladajú kontajnery, pripravujú prepravné doklady, odovzdávajú nebezpečné veci k preprave, preberajú nebezpečné veci na prepravu, manipulujú s nebezpečnými vecami pri preprave, pripravujú plány nakládky a uloženie nebezpečných vecí, nakladajú nebezpečné veci do plavidiel alebo ich vykladajú z plavidiel, prepravujú nebezpečné veci, vynucujú, dozorujú alebo kontrolujú dodržiavanie platných predpisov alebo sa inak zúčastňujú prepravy nebezpečných vecí.
- Požiadavky na dodržiavanie dodatočných núdzových opatrení pre lode prepravujúce nebezpečné veci (EmS pokyny).
- Pokyny pre lekársku prvú pomoc pri nehodách s nebezpečnými vecami (MFAG).
- Požiadavky na dodržiavanie IMO/ILO/EHK pokynov pre ukladanie nákladu do nákladných dopravných jednotiek (CTU).
Letecká preprava nebezpečných vecí – IATA DGR (ICAO TI)
Medzinárodná organizácia civilného letectva (ICAO), ktorá je špecializovaným úradom
Spojených národov vydáva predpisy, ktoré sú členské štáty ICAO povinné zapracovať do svojich vnútroštátnych predpisov, s cieľom zabezpečiť celosvetovú harmonizáciu
požiadaviek.
Všeobecné zásady, ktorými sa riadi medzinárodná letecká preprava nebezpečného tovaru, sú uvedené v prílohe 18 k Dohovoru o medzinárodnom civilnom letectve – Letecká preprava nebezpečného tovaru.
Technické inštrukcie pre bezpečnú prepravu nebezpečných vecí leteckou dopravou (ICAO TI) rozširujú základné ustanovenia prílohy 18 a obsahujú všetky podrobné pokyny potrebné na bezpečnú medzinárodnú leteckú prepravu nebezpečného tovaru. Vydanie Technických inštrukcií na roky 2025 – 2026 sa musí používať na prepravy nebezpečných vecí od 1. januára 2025 a zostane v platnosti do 31. decembra 2026. Technické inštrukcie (ICAO TI) sú určené na uľahčenie prepravy nebezpečných vecí, ale zároveň poskytujú vysokú úroveň bezpečnosti. Pri splnení požiadaviek TI ICAO je nebezpečný tovar možno letecky prepravovať bez toho, aby bolo lietadlo alebo jeho pasažieri vystavení riziku.
Technické inštrukcie (TI ICAO) sú nadradeným predpisom Dangerous Goods Regulations (DGR), ktorú vydáva Medzinárodná únia leteckých dopravcov (IATA), ktorá je obchodným združením leteckých dopravcov.
- Platí pre všetkých leteckých dopravcov združených v IATA, pre všetkých dopravcov, ktorí spolupracujú s leteckými dopravcami združených v IATA, pre všetkých odosielateľov, agentov a zasielateľov, ktorí ponúkajú letecké zásielky nebezpečného tovaru na leteckú prepravu.
- Určuje podmienky, za ktorých je možné prepravu nebezpečných vecí uskutočniť nákladnými lietadlami a lietadlami s cestujúcimi, definuje nebezpečné veci, ktorých preprava je zakázaná.
- Aktualizovaná každý rok, bez prechodného obdobia. Aktuálne platná revízia.
- V dohode sú stanovené požiadavky na balenie a označovanie kusových zásielok, požiadavky na manipuláciu s tovarom, určuje obsah prepravných dokladov.
- Požiadavky na školenie pre rôzne kategórie účastníkov prepravy nebezpečných vecí (odosielateľ, zasielateľ, letecký dopravca a ich handling, agenti leteckých dopravcov, bezpečnostný personál.
- Zoznam nebezpečných vecí.
Železničná preprava nebezpečných vecí – RID
Poriadok pre medzinárodnú železničnú prepravu nebezpečného tovaru (RID) je Dodatkom C Dohovoru o medzinárodnej železničnej preprave (COTIF). RID sa vzťahuje na medzinárodnú prepravu nebezpečného tovaru po železnici medzi jeho 45 zmluvnými štátmi v Európe, Ázii a severnej Afrike. V členských štátoch Európskej únie sa vzťahuje aj na vnútroštátnu dopravu. Rovnako ako pri Dohode ADR aktuálne znenie nadobudlo platnosť 1.1.2025 a nahradí vydanie z roku 2023. Aktuálne znenie má platnosť do 31.12.2026 a na základe všeobecného prechodného opatrenia sa ustanovenia vydania z roku 2025 budú môcť uplatňovať do 30. júna 2027. Podľa Zákona NR SR č. 514/2009 Z. z. o doprave na dráhach §23, odsek (5), písmeno (e), je preprava nebezpečného tovaru železničnou dopravnou na území Slovenska zakázaná ak nie je zabezpečená bezpečnostnými poradcami pre prepravu nebezpečného tovaru s potrebným osvedčením o odbornej príprave.
- Definuje látky, ktoré je zakázané prepravovať železničnou dopravou a pre ostatné nebezpečné veci určuje podmienky, za ktorých je možné prepravu nebezpečných vecí na železnici uskutočniť.
- V dohode sú stanovené požiadavky na obaly a cisterny, na označovanie kusov, vozňov, požiadavky na manipuláciu a skladovanie, požiadavky na plnenie a vyprázdňovanie cisterien, určuje obsah prepravných dokladov, spôsob vypravenia a výpravné obmedzenia, požiadavky na vlakový personál aj požiadavky na dopravné vybavenie.
- Povinnosť menovať bezpečnostného poradcu.
- Povinné školenie zamestnancov dopravcu, prevádzkovateľa železničnej infraštruktúry: prevádzkových zamestnancov, ktorí sa priamo zúčastňujú na preprave nebezpečného tovaru (rušňovodiči, posunovači), zamestnancov zodpovedných za technickú kontrolu vozňov použitých na prepravu nebezpečného tovaru (napr. vozmajster), zamestnancov zodpovedných za riadenie železničnej prevádzky a posunu a zamestnanci manažmentu prevádzkovateľa železničnej infraštruktúry (napr. výpravca, zamestnanec stavadla, výhybkár) ale aj zamestnancov odosielateľov, príjemcov a ďalších účastníkov prepravy nebezpečného tovaru, ktorých pracovné činnosti zahŕňajú prepravu nebezpečného tovaru.
- Zoznam nebezpečných vecí je uvedený v Tabuľke A.
Vnútrozemská vodná preprava nebezpečných vecí – ADN
Európska dohoda o medzinárodnej preprave nebezpečných vecí po vnútrozemských vodných cestách (ADN) stanovuje podmienky, za ktorých sa môže nebezpečný tovar prepravovať plavidlami po vnútrozemských vodných cestách. ADN sa vzťahuje na medzinárodnú prepravu nebezpečného tovaru po vnútrozemských vodných cestách medzi jeho 19 zmluvnými štátmi v Európe a Ázii. V členských štátoch Európskej únie sa vzťahuje aj na vnútroštátnu dopravu. Rovnako ako pri Dohodách ADR a RID aktuálne znenie nadobudlo platnosť 1.1.2025 a nahradí vydanie z roku 2023. Aktuálne znenie má platnosť do 31.12.2026 a na základe všeobecného prechodného opatrenia sa ustanovenia vydania z roku 2025 budú môcť uplatňovať do 30. júna 2027. Rovnako ako pri Dohodách ADR a RID každá organizácia, ktorej činnosti zahŕňajú odosielanie alebo prepravu nebezpečného tovaru vnútrozemskou vodnou dopravou, alebo s touto prepravou súvisiace balenie, nakládku, plnenie alebo vykládku, musí menovať jedného alebo viacerých bezpečnostných poradcov.